Mobilen har gått från att vara något som ingen marknadsförare eller designer brytt sig om, till att idag vara den absolut viktigaste skärmen. 2nd screen har idag blivit first screen. Den största målgruppen surfar inte runt på nätet från annat än sina mobiltelefoner och det innebär att det är från den skärmen som ditt företag kommer att bemötas. Idag ser vi en viktig utveckling där mobilen är den viktigaste enheten för majoriteten av människors vardag.
Mobilen är en aktiv del av vårt liv
Från att vara en plats för kommunikation och sociala mediers viktigaste plattform, så har mobilen idag transformerats till en skärm vi sköter vår vardag med. Sökningar, sociala medier, navigering i den fysiska omvärlden, kamera för minnen, anteckningar, betalningar mm. Om vi ser på Apples iPhone 6 och 6 plus så ser vi att dem följer trenden med mobilskärmen som första skärm. Mobiltelefonen är vår dator och för att kunna nyttja den till fullo så behövs en skärm som är tillräckligt stor. Samtidigt kommer vi att se en utveckling där applikationerna blir enklare, mer renodlade och röststyrning samt notifieringen tar över allt mer -Vilket kan ge plats för telefoner som inte behöver vara fullt så stora.
Allt fler bankärenden och ekonomiska transaktioner sköts också numera via mobilen. Alla har mobilen som gemensam samlad plats och styrning av olika gadgets, hantering av allt från ljud till erbjudande dockar i mobilen. När vi dessutom ser en utveckling i att allt fler fysiska platser och affärer väljer att satsa på att synas och styras via mobiltelefonen, så bir den inte bara en reaktiv skärm utan också en aktiv del av livet.